Dr. Mihaela Bilic: Românii fac legumele terci

5 Aprilie 2011 19:46
Articol de GoodFood
Când Teo Trandafir a sunat-o cu o voce vinovată şi a întrebat-o „Pot să mănânc cireşe?”, ea a citit-o imediat: „Le-ai mâncat deja, nu? Câte?...” „Trei kilograme...” „Să-ţi fie de bine.” Nu spune niciodată „nu ai voie” şi de aceea este cea mai iubită şi mai ascultată voce în materie de nutriţie. Citeşte în continuare ce crede dr. Mihaela Bilic despre bucătăria românească şi reţine câteva trucuri urbane pentru un regim de viaţă sănătos.

Cum ţi se pare bucătăria românească?
Foarte săracă în primul rând în legume; românii nu ştiu să gătească legumele... Facem salată de vinete şi mai aruncăm câteva legume în ciorbă. Cam atât; în plus, în bucătăria noastră nu există feluri de mâncare care să nu conţină carne. Maximum de legume le primim dintr-o tocăniţă. Nu avem obişnuinţa de a consuma legume crude.

Ce te intrigă la felul în care se hrănesc românii?
Ani de zile la noi cuvântul salată însemnă doar salată verde. Nu am ştiut niciodată că se poate mânca conopida crudă, nu am gătit niciodată legumele ca în bucătăria asiatică sau chiar cea mediteraneană, doar trase la tigaie, crocante, aproape crude.

Ce te scoate din minţi?
Noi în continuare fierbem legumele până le facem terci şi pierdem toate lucrurile bune din ele: vitaminele şi fibrele. Nici din legumele la grătar nu am făcut niciodată o obişnuinţă; o legumă cu două dungi de grătar este deja ceva foarte sănătos.

Dacă ar fi să flatezi bucătăria românească...
Cred că este extraordinar că facem ciorbe. Ele au dispărut din multe bucătării, dar la noi au rămas la mare rang. Ciorba este un aliment foarte sănătos şi foarte potrivit pentru cei care vor să ţină dietă, pentru că are această formulă magică de apă, cu carne, cu legume, care stă mult timp în stomac şi îţi asigură saţietatea.

Ţi se pare gustoasă bucătăria românească?
Nu este foarte bogată în arome; ştim ardeiul iute, pătrunjelul, mărarul şi usturoiul, în rest încă nu realizăm că dacă peste o banală friptură sau mâncare de cartofi pui nişte ierburi aromate, se schimbă gustul; nu ştim să folosim ierburi aromate la marinarea cărnii.

Bila albă din stomacul românilor...
Telemeaua. Este foarte bine că mâncăm atât de multă telemea. Este cea mai bună variantă din categoria brânzeturi; nu avem ca olandezii şi francezii acele caşcavaluri foarte concentrate care cresc colesterolul. Deci, mai puţin cu caşcaval, mai mult cu telemea şi caş!

Bila neagră din stomacul românilor...
Ar trebui să mai renunţăm la carnea de porc împănată, tocături şi mezeluri, care la noi se consumă din abundenţă, şi să învăţăm să facem lucrurile simple. La noi, oamenii
încă mai cresc animale şi mai bine să cumpărăm un pui proaspăt, să-l facem la cupor şi să mâncăm felii din el, decât să mâncăm salam.

Dar acum că vine vara...
Obligatoriu trebuie să mâncăm legume proaspete, să nu existe masă fără un bol uriaş de salată în mijloc. Şi crenguţe de ţelină, şi morcov ras, şi castravete... Trebuie să învăţăm să combinăm legumele şi să mâncăm din abundenţă.



Bucătării cu tradiţie sănătoasă

l Cea mai sănătoasă mi se pare cea mediteraneană, pentru că are foarte mult peşte.
l Bucătăria japoneză este una corectă pentru că alimentele sunt foarte puţin pregătite termic. În plus, au acea pastă verde de hrean (wasabi), foarte picantă, se bazează foarte mult pe peşte şi nu au brânză absolut deloc (şi asta este foarte bine pentru colesterol).
l Cred că în fiecare bucătărie tradiţională sunt feluri de mâncare sănătoase şi, având acum acces la informaţii despre bucătăriile internaţionale, cred că ar trebui să selectăm din fiecare ce ne place şi să le combinăm.


SFATURI URBANEPENTRU SLĂBIT
Dacă vrem să slăbim, obligatoriu trebuie să mâncăm trei mese pe zi;
o zi în care am avut doar două mese este o zi în care procesul de slăbire
încetineşte, iar cu o masă pe zi s-ar putea chiar să-l blocăm şi să asimilăm mai mult a doua zi.

Cu iaurtul în portbagaj
Eu am întotdeauna în portbagajul maşinii un iaurt de băut, un copan de pui la rotisor – pentru că poate fi mâncat şi rece fără probleme – şi câteva murături sau un castravete, sau nişte crenguţe de morcovi. Obligatoriu trebuie să prevedem o zi încărcată, niciodată programul nostru nu va fi atât de relaxat încât să avem ore de masă fixe şi la îndemână mâncarea care se potriveşte regimului alimentar pe care îl ţinem. Pentru situaţii de criză, întotdeauna trebuie să avem la îndemână un ou fiert, un iaurt de băut, o bucăţică de carne slabă, pentru că se poate mânca şi rece, şi câteva legume proaspete. Cu trusa asta „de prim ajutor” nu ai cum să spui că ai sărit peste o masă pentru că nu ai avut când să mănânci.

Masa musculară trage greu la cântar
De la o alimentaţie dezordonată şi sedentarism nu putem peste noapte să devenim echilibraţi din punct de vedere alimentar şi perfecţi ca activitate fizică. De aceea eu recomand mai întâi cura de slăbire care presupune un efort mult mai mare din punct de vedere psihologic şi doar în momentul în care cura începe să funcţioneze şi să dea rezultate, atunci adăugăm mişcarea pentru tonusul nostru bun. Nu trebuie uitat că perioadele de stagnare din cura de slăbire pot fi atacate şi depăşite foarte uşor cu sport pentru că acea cheltuială energetică care se face prin sport poate să deblocheze şi cura de slăbire. Începeţi dieta şi, după primele kilograme pierdute, începeţi treptat sportul; neapărat activităţi care să nu facă masă musculară, ci tipul cardio, care accelerează metabolismul fără a crea muşchi: mers pe bandă, alergare, înot.

Prezenţa sportului creează la început curei de slăbire o creştere a masei musculare care duce la o creştere pe cântar ce poate fi demoralizantă. Cantitatea de grăsime scade, dar greutatea totală în primele 2-3 săptămâni de debut al activităţii sportive creşte. Este foarte demoralizator pentru o persoană care de-abia a început dieta să vadă cum cântarul arată câte 200g în plus în fiecare zi.

LA DIETĂ CU CONDIMENTE
Eu sunt împotriva mâncărurilor nesărate, fără gust, aşa-zis „de dietă”. A ţine o dietă nu înseamnă că trebuie să consumăm mâncare fără gust aşa cum crede majoritatea, ci dimpotrivă. Paradoxal, lipsa de gust a mâncării este cel mai frecvent motiv de abandonare a dietelor.
l ierburile aromatice au o influenţă extraordinară asupra alimentaţiei şi condimentele trebuie folosite din belşug;
l ardeiul iute accelerează metabolismul şi arderile în organism cu 25, ceea ce este extraordinar pentru persoanele care ţin cure de slăbire şi au ajuns să aibă un metabolism lent;
l tot ce înseamnă picant: piperul, wasabi, pasta verde de hrean din bucătăria japoneză, paprika din bucătăria ungurească, condimentele „hot” din cea mexicană, toate susţin procesul de slăbire;
l usturoiul este mai mult decât un condiment, este medicament.



LISTA PENTRU PIAŢĂ

l spanac
l ceapă verde
l usturoi verde
l castraveţi
l pătrunjel
l mărar

Nu uitaţi să mâncaţi pătrunjel şi mărar nu sub formă de condiment, ci sub formă de salată. Fie ronţăiţi crenguţele, fie luaţi
exemplul arabilor şi faceţi o salată din mult pătrunjel cu câteva roşii, puţin usturoi, ulei de măsline şi oţet, o salată pe care să o mâncăm ca atare.
 
 
Etichete: diete, medic nutritionist, nutritie, psihonutritie, sanatate
 

Pe aceeşi temă

Adauga comentariu

Pentru a putea comenta trebuie sa fiti logat.
Logare | Inregistrare
 
...sau utilizand contul tau de facebook